PROCEDURE BROM- EN SNORFIETSPLATEN
Het eerste onderdeel van de aanvraag is een schouwing van het voertuig.die wordt uitgevoerd door een bromfietshandelaar die daartoe door de rdw erkend wordt. De eigenaar / houder (of een persoon namens hem) biedt zelf zijn voertuig aan voor de schouw. De handelaar neemt zichtbare technische gegevens op, verplicht is het noteren van:
- Het merk
- Type
- Voertuig identificatie nummer (VIN)
Als het mogelijk is, dient de schouwer ook de volgende gegevens te noteren:
- Motornummer
- Type goedkeuringsnummer
- Tag-nummer
- Bijzonderheden
De handelaar voert deze gegevens online in bij de rdw, geeft de eigenaar een schouwbewijs en regelt de betaling van de schouwing met de eigenaar. De handelaar bepaalt zelf de hoogte van dit tarief.
Het tweede onderdeel is de aanvraag van een kenteken. Met het schouwbewijs en een geldige legitimatie vraagt de eigenaar op het postkantoor een kentekenbewijs aan.
Daar staat een tarief van 22.50 euro voor. De RDW beoordeelt de aanvraag en stuurt bij goedkeuring het kentekenbewijs op.
Uitzonderingen worden door een apart team van RDW-medewerkers afgehandeld. Als fraude, misbruik of diefstal niet aannemelijk gemaakt kan worden, gaat de rdw over tot het afgeven van een kenteken.
Als derde stap in de kentekening krijgt de eigenaar het kentekenbewijs thuis toegestuurd. Het kentekenbewijs zal hetzelfde uiterlijk krijgen als dat van personenvoertuigen.
Als vierde en ook laatste stap kan de eigenaar met het kentekenbewijs een kentekenplaat aanschaffen bij een erkende kentekenplaatfabrikant. Daarbij moet hij een geldige legitimatie en zijn kentekenbewijs tonen. De bromfietseigenaar moet hierna zelf zijn nieuwe kenteken aan zijn verzekering doorgeven.
Uitgangspunt is dat de totale conversie ongeveer 50 euro gaat kosten.
Naast de conversie levert de verplichte kentekenregistratie de RDW ook veel regulier werk op. Net als andere voertuigeigenaren moeten bromfietsbezitters aan de verplichtingen voldoen die bij het bezit van een kentekenbewijs horen. Dat betekent tenaamstelling, schorsen en alle andere handelingen die met een kenteken mogelijk of noodzakelijk zijn!
Bromfietshandel voert 1e schouwing uit geen keuring, maar een schouwing van brom- en snorfietsen. De schouwing is een nieuwe procedure, die de RDW speciaal voor de conversieperiode ontwikkelt. De schouwer neemt een aantal belangrijke voertuiggegevens op en geeft deze online aan de RDW door.
De eigenaar van de bromfiets krijgt een uitdraai van die gegevens mee. Daarmee kan hij op het postkantoor het kentekenbewijs aanvragen. Niet de RDW, maar de bromfietshandel voert de schouw uit. Die mag daar een eigen tarief voor rekenen.
Alleen erkende bedrijven kunnen de bevoegdheid voor het schouwen krijgen. Dat betekent dat de RDW kandidaat-schouwers moet beoordelen en bekijken. Bij de schouwing hoort ook een steekproefcontrole. Een percentage van alle geschouwde bromfietsen wordt door een steekproefcontroleur beoordeeld voordat de bromfiets de winkel mag verlaten. De opzet en uitvoering van de schouwing ligt in handen van de unit erkenningen & toezicht van de RDW.
DE KENTEKENPLATEN
Er zijn 2 typen plaatjes, te weten:
- Gele achtergrond met zwarte letter, afmeting 100×174 (lxh)
- Taxiblauwe achtergrond met witte letter, afmeting 143×125 (lxh)
Veiligheidskenmerken zijn: lamineercode, echtheidskenmerk folie, hologram, keurmerk lamineerder en keurmerk fabrikant.
Meer informatie over kentekenplaten vindt u op de site van het RDW.